Förklara YourPDi för mig!

YourPDi - en översikt


YourPDi, Your Personal Digitalisation, är appen där du enkelt, snabbt och säkert organiserar och förvarar viktig information och värdefulla dokument. Appen ger dig tex koll på allt från kvitton kvitton på dina värdesaker, handlingar från renoveringen, log-in uppgifter, familjens vaccinationer till färgerna på väggarna i hemmet. Med YourPDi kan du enkelt ladda upp och skanna information, bilder och dokument till några av huvudkategorierna; MITT, SAKER, FAMILJ, HEM och PROJEKT och därefter sortera till någon av de många underkategorierna. Du kan tagga "ägare" och även dela dokument med familjemedlemmar. Som användare kan du även få påminnelser när tex ett avtal skall förnyas eller en vaccinationsspruta fyllas på. Allt sparas på ett och samma ställe och lagras säkert i molnet. All är sökbart och det går snabbt kan hitta det du behöver när du behöver det so mest. Du kan prova YourPDi Mini Free helt förutsättningslöst och om du önskar ytterligre funktioner kan du välja ett av de två olika abonnemangen. Mer information om priser och abonnemang hittar du under "Konto & Abonnemang" .





Konto & abonnemang

Hur uppgraderar jag mitt konto?


Gå till ”inställningar” och ”uppgradera konto”. Om du behöver funktioner som endast finns i YourPDis premium konton kan du uppgradera från Mini Free till ME alt FAMILY. Om du redan betalar för ME och vill uppgradera till FAMILY behöver du endast betala för differensen när du uppgraderar.




Hur skapar jag ett konto?


1. Ladda ner appen YourPDi för iOS (App Store) och för Android (Google Play). 2. Efter installation av appen, välj ”öppna”. 3. Välj ”Skapa gratiskonto" och skriv in din email och välj ett lösenord (8 tecken varav en versal och ett nummer eller tecken). 4. Öppna din mail och bekräfta ditt konto genom att klicka på länken i mailet. 5. Återgå till appen YourPDi och välj ”Logga in” och fyll i in-loggnings uppgifterna som du tidigare skapat. 6. Som ett sista steg har du möjlighet att välja säkerhetsnivå. Antingen avancerad eller standard. Väljer du den avancerade lösningen måste du välja två frågor och skriva in dina egna svar. Glöm aldrig svaren – för då kommer du ALDRIG åt den data som du sparat.




Hur väljer jag rätt konto?


GRATIS KONTO Mini Free: Perfekt om du vill testa och lära känna appen. Mini Free är vårt gratiskonto med vissa begränsingar. Du som användare har inte tillgång till Familj eller Projekt kategorierna och kan max spara 20 dokument. (Läs mer under "Mini Free".) PREMIUM KONTON Me: För dig som har mycket information att ta hand om. Du får även tillgång till Familj och Projekt kategorierna. Utrymme; 10 GB och kategorier; Mitt, Saker, Hem, Familj och Projekt. Ordinarie pris för abonnemanget är 29 kr/mån - men ofta erbjuder vi rabatterade introduktionserbjudanden. Du kan även få ett lägre pris om du signar upp ett 6 alt 12-månaders abonnemang. Family Share: För dig som har mycket innehåll att dela. Du kan bjuda in ytterligare 4 familjemedlemmar. Utrymme; Dela upp till 20 GB och kategorier; Mitt, Saker, Hem, Familj och Projekt. Här kan du lägga till flera hem. Ordinarie pris för abonnemanget är 39 kr/mån - men ofta erbjuder vi rabatterade introduktionserbjudanden. Du kan även få ett lägre pris om du signar upp ett 6 alt 12-månaders abonnemang. (Läs mer under "Family Share".) Vi har tidigare haft ett konto Me Mini där du fick tillgång till 3 kategorier. Detta konto har på sätt och vis ersatts av Mini Free. Om du har ett abonnemang för Mini Me - kvarstår det.




Kan jag nedgradera mitt konto?


Ja, du kan nedgradera från Family Share till Me. Gå till Inställningar > Uppgradera konto > Välj ME. Den lägre abonnemangsavgiften kommer att börja gälla från det datum då det tidigare abonnemanget slutat gälla. Om du nedgraderar från Family Share/ Me/Me Mini till Mini Free (som har färre kategorier) kommer du åt de sparade dokument i "Senast sparat". Den lägre abonnemangsavgiften kommer att börja gälla från det datum då det tidigare abonnemanget slutat gälla. (Läs mer under Mini Free.)




Hur raderar jag mitt konto?


Innan ditt konto raderas kommer det att frysas i tre månader. Under denna period kan du när som helst börja prenumerera på YourPDi igen, och komma åt din sparade data. Efter tre måndader från deaktivering kommer ditt konto och dess data att raderas för gott. Gå till inställningar i appen och välj “Deaktivera konto”. Följ instruktionerna och tryck på skicka. Glöm inte att även avsluta betalningen. Gör så här: Har du Iphone/iOS, kan avsluta din prenumeration fram till 24 timmar innan den automatiskt förnyas. Gå till ditt Apple konto och avmarkera automatisk förnyelse. Du har tillgång till ditt konto fram till den sista prenumerationsdagen. Därefter fryser vi ditt konto i ytterligare 3 månader innan de raderas permanent. Har du Android, kan alltid avbryta din prenumeration upp till 24 timmar innan nästa period startar. Har du ditt abonnemang via Google Play gå in på ditt Play account och välj unsubscribe. Har du betalt ditt konto via ditt kredit/debet kort behöver du endast raderar kontot genom att följa anvisningarna i appen och dina framtida betalningar upphör. Du har tillgång till ditt konto fram till den sista prenumerationsdagen. Därefter fryser vi ditt konto i ytterligare 3 månader innan de raderas permanent.




Vad kostar YourPDi?


Det finns en gratis version Mini Free och två olika betalversioner som är laddade med fler funktioner, Me och Family Share. Du får prova betalversionerna gratis i 30 dagar, därefter behöver du teckna en prenumeration. Gå till inställningar och “uppgradera konto” för att se vilken prenumeration som passar dig bäst. Vi erbjuder ofta olika introduktionserbjudande, oftast från 5 kr månaden och uppåt. Kostnaden år två kan variera beroende på abonnemang.




Jag har glömt mitt lösenord - hjälp!


Klicka på “glömt lösenord” på inloggningssidan och ett tillfälligt lösenord skickas till dig via mail.




Problem att logga in?


Prova först steg 1 och om det inte fungerar gå till nr 2. Du är såklart alltid välkommen att kontakta oss på support@yourpdi.se för att få hjälp.
1. Prova att koppla bort mobilens wi-fi och surfa på på ditt 4G/3G nät.
2. Avinstallera YourPDi och gå till App Store/Google Play för att installera den senaste versionen. Vi fixar buggar kontinuerligt och ditt problem kan vara löst.
Om du är en betalande kund och du får en fråga om betalning – acceptera den. Du kan vara lugn - du kommer aldrig att betala för appen två gånger.
3. Kontakta oss på support@yourpdi.se




Varför kostar premium konton?


YourPDi har en gratisversion Mini Free men även två olika betalabonnemang. Det är betalabonnemangen som finanserar verksamheten eftersom säkerhet kostar. YourPDi är som byrålådan där allt finns samlat, sorterat och säkert, när det behövs. Du skall lika enkelt kunna hitta dina dokument i morgon som om 10-15 år.




Hur kan jag ångra köpet av YourPDi?


iPhone: Eftersom du betalt in pengar via App Store måst du kontakta dem för att få pengarna tillbaka. Apple har alltid 14 dagars ångerrätt. Gör så här: 1. Leta upp mailet "dina köp från Apple" (tex sök på det i din mailbox) 2. Längst ned i mailet hittar du "rapportera ett problem/kontakta oss" klicka på länken och följ instruktionerna (logga in med ditt Apple ID användarnamn och lösenord) 3. Välj problemet "Jag vill begära en återbetalning" 4. Skriv in orsaken till önskad återbetalning och skicka 5. Apple kontaktar dig om eventuell återbetalning Android: Skicka ett mail till support@yourpdi.se och förklara varför du vill ha pengarna tillbaka.




Jämför konton






Funktioner & Användning

Behöver jag alltid skriva en "Titel"?


Alla dokument behöver ett unikt namn för att kunna lagras i databasen och därför måste du alltid skriva något i "titel" raden. All data som du fyller fälten med är sökbar vilket gör att du lätt hittar den information du söker. Tex kan du namnge ett dokument ”Klocka, Swatch” och nästa gång du söker på "klocka" eller "Swatch", visas det dokumentet du sparat.




Hur fungerar påminnelser?


När du lägger upp ett dokument kan du välja när en påminnelse skall skickas. Du väljer själv ett datum framåt i tiden. Tex kan det vara när ett avtal går ut, en vaccination skall fyllas på etc.




Hur lägger jag in vem ett dokument tillhör?


Gå till inställningar och “lägg till & bjud in person”. Här kan du skriva in upp till 9 personers namn. Nästa gång du tex lägger in ett kvitto, en vaccination - gå till ”ägare” i mallen och välj namnet på den famljemedlemmen som du vill koppla kvittot eller vaccinationen till.




Hur lägger jag till ett nytt dokument/information?


1. Tryck på + 2. Skanna in ett nytt dokument eller välj bild från bildbiblioteket. 3. Skriv in en titel 4. Välj en av huvudkategorierna: Mitt, Saker, Hus, Familj och Projekt. Du kan även välja att spara i Inboxen om du vill sortera till kategori vid senare tillfälle 3. Välj subkategorier 4. Fyll i de fält som önskas 5. Spara Vill du ha hjälp hur man laddar upp från andra appar (tex mail/pdf), se svaret i nästa ruta.




Hur lägger jag in bild/pdf från som jag fått i tex ett mail?


1. Gå till din mail och öppna dokumentet/attachment och klicka på dela/upload ikonen (box med pil som finns längst ned i mobilens menyrad). 2. En lista med olika appikoner visas, välj YourPDis. 3. Om YourPDi ikonen inte visas klicka på de tre punkterna i slutet av listan skrolla ner till du ser YourPDi ikonen och markera den. 4. En notis poppar upp – välj ”Post”. 5. Ditt dokument har automatiskt hamnat i Inkorgen. Härifrån kan du sortera till rätt kategori och spara.




Kan jag lägga till eller ta bort kommentarer till ett redan uppladdat dokument?


Om du redan laddat upp en fil, markera filen och välj ”redigera”. Därefter kan du tex skriva in kommentarer, lägga upp fler bilder etc. Allt du skriver är sökbart.




Kan jag skapa en egen kategori?


Du kan endast lägga upp och skapa egna kategorier under "Projekt". Du kan även, längst ned under varje subkategori välja ”Övrigt”, och där ladda upp dokument som du anser tillhör kategorien.




Kan jag exportera/skriva ut mina dokument?


Öppna själva bilden i det dokument som du önskar exportera och välj dela ikonen (box med pil i) i det övre högra hörnet. Välj vilken applikation som du önskar dela dokumentet till. Om du vill dela dokument mellan familjemedlemmar, gå till Family Share för att lära mer.




Vilken information är sökbar och hur söker jag?


Klicka på sök ikonen (förstoringsglaset), och skriv in det ord du söker. All information som du fört in kring ett dokument/bild tex titel, namn, ägare, fritext, datum etc är sökbart. Informationen i den uppladdade bilden/dokumentet är däremot inte sökbart.




Kan jag använda appen när jag är off-line?


Du kan inte använda appen eller komma åt datan du sparat om du inte är uppkopplad. All din information lagras på ett säkert ställe i molnet.




Hur raderar jag något som laddats upp?


Ta fram vyn där du ser listan på det du laddat upp. Dra den raden som du vill radera till vänster. Papperskorgen kommer upp och klicka på den. Raderat!




Hur importerar jag dokument från en annan app som tex Kivra?


Öppna tex Kivra och öppna upp det dokument som du vill spara i YourPDi. 1. Klicka på hantera ikonen 2. Välj Ladda ner/Skicka 3. En lista med olika appikoner visas, välj YourPDis. Ditt dokument har automatiskt hamnat i Inkorgen. Härifrån kan du sortera till rätt kategori och spara.





Family Share

Hur lägger jag till en ny familjemedlem till mitt nuvarande Family Share konto?


Om det är du som skapat ett familjekonto är du adminansvarig. Du kan därmed lägga till och ta bort medlemmar. Totalt fem personer kan vara anslutna till ett Family Share konto. Om du vill lägga till en person, gå till inställningar och välj Admin Family Share. Skriv in e-mailadress och namn på den personen som du vill lägga till. Personen kommer inom kort få ett mail med instruktioner på hur ett konto skapas. Det är viktigt att den nya användarens e-mailadress är densamma som du registrerat.




Vad gör jag efter jag har fått en inbjudan att ansluta mig till ett Family Share konto?


Öppna mailet med inbjudan och läs instruktionerna (instruktionerna i mailet är de samma som följer här). 1. Ladda ner appen YourPDi från App Store eller Google Play. 2. Välj ”Skapa konto”. 3. Fyll i samma e-mailadress som den du fick inbjudningsmailet skickat till. Väldigt viktigt att du att du använder just denna e-mailadress. 4. Välj ett eget lösenord och fyll i övriga fält för att komplettera din registrering. 5. Gå till din mail och öppna upp ett verifikations mail där du måste klicka på länken för att verifiera ditt konto. 6. Gå tillbaka till appen och välj ”Logga in”. Fyll i din e-mail och ditt lösenord (eller kan du använda Touch-ID/Fingerprint/Face ID) och du ärNU en del av ett Family Share konto. 7.Du behöver välja en standard eller avancerad krypteringslösning innan du kan börja använda appen.




Kan jag dela alla kategorier?


Ja, du kan dela alla kategorier med de personer som tillhör din Family Share grupp. Du väljer vem du skall dela dokumentet med och vilka rättigheter som tex granska, redigera.




Vad kostar Family Share och betalar alla för sina konton?


Det är endast den som skapat kontot (administratören) som betalar abonnemangskostnaden. Ett abonnemang omfattar totalt 5 användare. Just nu kostar ett årsabonnemang 12 kr. Gå till instllningar i appen och välj uppgradera.




Hur mycket utrymme får varje användare?


Totalt har Family Share användarna 20 GB att dela. Gå till "inställningar" välj "utrymme" för att se hur mycket som är förbrukat.




Kan barn använda appen – dela och granska dokument?


Vi rekommenderar appen från 12 år och att en vuxen är med när kontot skapas pga säkerhetslösningen.




Jag har redan Family Share och behöver inte ”dela” funktionen


Vi rekommenderar att du nedgraderar till ett ME abonnemang, eftersom det kostar mindre. Du får fortfarande tillgång till alla kategorier. Gå till Inställningar > Uppgradera konto > Välj ME.




Jag har redan ett Family Share konto men vill ansluta mig till ett annat Family Share konto.


Be den som är administratör till det Family Share kontot som du vill ansluta dig till, att gå till Inställningar > Admin Family Share. Skriv in din e-mail adress och namn. Det är viktigt att det är samma e-mailadress som den till ditt nuvarande konto. Därefter kan du logga in med din nuvarande e-mailadress och lösenord (eventuella krypteringsfrågor och svar). Glöm inte att avsluta din betalning av ditt redan existerande abonnemang genom att gå till App Store eller Google Play och följ instruktionerna. Framöver är det den som är administratör som kommer att betala för ditt abonnemang.




Kan jag gå ur en Family Share grupp och skapa ett eget konto - och vad händer med mina dokument?


Ja, du kan gå ur en grupp genom att den som är Administratör går till Inställningar > Family Share Admin > välj ”tabort x symbolen” intill den person som skall raderas. Nästa gång du loggar in i appen (notera att du använder precis samma e-mail och lösenord som tidigare) kommer du få frågan vilken typ av abonnemang du vill teckna. Välj den typ som passar dig bäst. All data och alla dokument som du själv har skapat kommer att finnas kvar på ditt nya konto, men du kommer inte att kunna se den data/de dokument som skapades/delades med dig av/från någon annan.





Säkerhet

Hur säkert är YourPDi?


Vi prioriterar säkerheten. YourPDi krypterar all information som du skickar mellan din mobil och lagringsplatsen i molnet. Den information som du väljer att spara i YourPDi är enbart din och ingen annan än du kan se vad du laddat upp. Du styr själv vilka dokument som du eventuellt väljer att dela med familjemedlemmar. Vi använder oss också av ett avancerat system som upptäcker spam och virus innan de ställer till oreda. Du kan vara lugn att din information är skyddad!




Vad innebär de olika säkerhetsnivåerna?


Som standard använder YourPDi en stark krypteringsnyckel (128 bitars) som krypterar alla dokument och information som lagras och skickas mellan din mobil och molntjänsten. Du kan även välja en högre säkerhetsstandard (avancerad) med en längre krypteringsnyckel (265 bitars). Du skapar dessa kryptonycklar med två personliga frågor och svar. Det är viktigt att du inte glömmer svaren – för då går din data förlorad. Du behöver inte besvara frågorna varje gång du loggar in utan endast om det kommit nya programuppdateringar alt du byter enhet.





Plattformar & Filformat

Vilka plattformar stödjer YourPDi?


Du kan nå din information från alla iPhone/iPad enheter (iOS 9 och senare) samt Android enheter. Just nu kan du inte komma åt din information via webgränssnitt.




Vilka filformat stödjer appen?


Alla bilder som du på något sätt sparat i din mobils bildgalleri (PNG/JPG) kan laddas upp i YourPDi. PDFer som bifogats ett mail kan även laddas upp. Se här hur du gör. Om du stöter på svårigheter att ladda upp något filformat, gör en skärmdump och därefter kan du ladda upp skärmdumpsbilen i YourPDi. I dagsläget supportas inte doc, xls mfl.





Mini Free

Vad är Mini Free?


MiniFree är ett gratiskonto med vissa begränsingar. Du som användare har inte tillgång till kategorierna Mitt, Saker och Hem. Familj eller Projekt kategorierna ingår inte. Du kan max spara 20 dokument.




Kan jag ändra Mitt Me Mini account to Mini Free?


Ja. ,men skillnaden är att du får mindre utrymme i molntjänsten. MeMini har 1 GB jämfört med MiniFree 20 dokument. Läs hur du ändrar i "Ändra abonnemang".




Kan jag ändra ME kontot till Mini Free?


Ja, men du kommer inte kunna spara nya dokument i kategorin Familj eller Projekt. Sparade dokument kommer du att kunna hitta/söka i "Senast sparat". ME har 10 G utrymme i molnet och Mini Free 20 dokument. Läs hur du gör i "Ändra abonnemang".




Kan jag ändra Family Share till Mini Free?


Ja, men du kommer inte kunna spara nya dokument i kategorin Familj eller Projekt. Du kan inte dela dokument eller bjuda familjen (4 gratiskonto). Endast dina egna sparade dokument finns att söka/finna i "Senast sparat". Family Share har 20 G utrymme i Molnet och MiniFree 20 dokument. Läs hur du gör i "Ändra abonnemang".




Jag har ett gratiskonto måste jag skapa ett nytt konto för att använda Mini Free?


Du ska INTE skapa ett nytt konto. Logga in med samma email och lösenord du hade när du testade appen. Har du glömt ditt lösenord kan du begära att få ett nytt.




Jag har Mini Free men vill prova funktionerna i Family Share.


Du kan välja att testa Family Share under 30 dagar utan kostnad. När testperioden är slut kommer du att få valet att fortsätta med en betald prenumeratio,n alternativt gå tillbaka till Mini Free. Ingen kostnad för abonnemanget kommer att dras utan din tillåtelse.




Hur länge kommer mina dokument sparas i Mini Free?


Om ditt konto har varit inaktivt i 12 månader kommer dina dokument att raderas. En påminnelse kommer att skickas innan det sker.




Vad händer när jag nått 20 dokument?


När du har nått gränsen för Mini Free kommer du att få valet att upgradera till någon av abonnemangen Me eller Famliy Share där du får mer utrymme och bättre funktioner.




Hur nedgraderar jag från ett betalkonto till Mini Free (iOS)?


Har du en prenumeration så måste du avsluta den via AppStore 24 timmar innan den ska förnyas. Du kan därefter logga in på YourPDi med ditt befintliga konto. Du kommer att få information om att du inte har ett aktivt konto och kan välja att använda MiniFree versionen.




Hur nedgraderar jag från ett betalkonto till Mini Free (Android)?


Har du en betalande prenumeration av YourPDi och vill ändra till Mini Free. Gå till Inställningar - Uppgradera kontot -Välj MINI FREE. Din prenumeration avslutat automatiskt.





Följ oss

  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube

All rights reserved © 2019 YPDi AB